.::PIERWSZY PROGRAM::.
Aby dodać do naszego projektu pusty plik z kodem źródłowym, wybierz pozycję menu
Project|Add New Ite
m. W okienku, które się pojawi, w polu Templates zaznacz ikonęC++ File (.cpp
), a jako nazwę wpisz po prostu main. W ten sposób utworzysz plikmain.cp
p, który wypełnimy kodem naszego programu.Plik ten zostanie od razu otwarty, więc możesz bez zwłoki wpisać doń taki oto kod:
// First - pierwszy program w C++
#include
<iostream>#include <conio.h>
void main()
{
std::cout <<
"Hurra! Napisalem pierwszy program w C++!" << std::endl;getch();
}
Tak jest, to wszystko – te kilka linijek kodu składają się na cały nasz program. Pewnie
niezbyt wielka to teraz pociecha, bo ów kod jest dla ciebie zapewne „trochę ” niejasny, ale
spokojnie – powoli wszystko sobie wyjaśnimy :)
Kod programu
Pierwsza linijka:
// First – pierwszy program w C++
to
komentarz, czyli dowolny opis słowny. Jest on całkowicie ignorowany przezkompilator, natomiast może być pomocny dla piszącego i czytaj ącego kod.
Komentarze piszemy w celu wyjaśnienia pewnych fragmentów kodu programu,
oddzielenia jednej jego części od drugiej, oznaczania funkcji i modułów itp. Odpowiednia
ilość komentarzy ułatwia zrozumienie kodu, więc stosuj je często :)
W C++ komentarze zaczynamy od // (dwóch slashy):
// To jest komentarz
lub umieszczamy je między /* i */ , na przykład:
/* Ten komentarz może być bardzo długi i składać się z kilku linijek. */
Funkcja main()
Kiedy uruchamiamy nasz program, zaczyna on wykonywać kod zawarty w funkcji
main() .Od niej więc rozpoczyna się działanie aplikacji – a nawet więcej: na niej też to działanie
się kończy. Zatem program (konsolowy) to przede wszystkim kod zawarty w funkcji
main()
– determinuje on bezpośrednio jego zachowanie.W przypadku rozważanej aplikacji funkcja ta nie jest zbyt obszerna, niemniej zawiera
wszystkie niezbędne elementy.
Najważniejszym z nich jest
na ł ówek, który u nas prezentuje się następująco:void main()
Występujące na początku słowo kluczowe
void mówi kompilatorowi, że nasz program niebędzie informował systemu operacyjnego o wyniku swojego działania. Niektóre programy
robią to poprzez zwracanie liczby – zazwyczaj zera w przypadku braku błędów i innych
wartości, gdy wystąpiły jakieś problemy. Nam to jest jednak zupełnie niepotrzebne – w
końcu nie wykonujemy żadnych złożonych operacji, zatem nie istnieje możliwość
jakiekolwiek niepowodzenia.
Po nagłówku występuje nawias otwierający
{ . Jego główna rola to informowaniekompilatora, że „tutaj coś się zaczyna”. Wraz z nawiasem zamykającym
} tworzy on blokkodu
– na przykład funkcję . Z takimi parami nawiasów będziesz się stale spotykał ; mająone znaczenie także dla programisty, gdyż porządkują kod i czynią go bardziej
czytelnym.
Pisanie tekstu w konsoli
Mieliśmy okazję się przekonać , że nasz program pokazuje nam komunikat podczas
działania. Nietrudno dociec, iż odpowiada za to ta linijka:
std::cout <<
"Hurra! Napisalem pierwszy program w C++!" << std::endl;
std::cout
oznacza tak zwany strumień wyj ścia. Jego zadaniem jest wyświetlanie naekranie konsoli wszystkiego, co doń wyślemy – a wysłać możemy oczywiście tekst.
Korzystanie z tego strumienia umożliwia zatem pokazywanie nam w oknie konsoli
wszelkiego rodzaju komunikatów i innych informacji. Będziemy go używać bardzo często,
dlatego musisz koniecznie zaznajomić się ze sposobem wysyłania doń tekstu.
A jest to wbrew pozorom bardzo proste, nawet intuicyjne. Spójrz tylko na omawianą
linijkę – nasz komunikat jest otoczony czymś w rodzaju strzałek wskazujących
std::cout
, czyli właśnie strumień wyjścia. Wpisując je (za pomoc ą znaku mniejszości),robimy dokładnie to, o co nam chodzi: wysyłamy nasz tekst
do strumienia wyjścia.Drugim elementem, który tam trafia, jest
std::endl . Oznacza on ni mniej, ni więcej, jaktylko
koniec linijki i przejście do następnej. W przypadku, gdy wyświetlamy tylko jednąlinię tekstu nie ma takiej potrzeby, ale przy większej ich liczbie jest to niezbędne.
Konkludując: strumień wyjścia pozwala nam na wyświetlanie tekstu w konsoli, zaś
używamy go poprzez
std::cout oraz „strzałki” << .***
Druga linijka funkcji
main() jest bardzo krótka:getch();
Podobnie krótko powiem więc, że odpowiada ona za oczekiwanie programu na naciśnięcie
dowolnego klawisza. Traktując rzecz ściślej,
getch()jest funkcją podobnie jak main() ,jednakże do związanego z tym faktem zagadnienia przejdziemy nieco później. Na razie
zapamiętaj, iż jest to jeden ze sposobów na wstrzymanie działania programu do
momentu wciśnięcia przez użytkownika dowolnego klawisza na klawiaturze.